Voor CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming) ontwikkelde ik een spel met als leerdoel dat de dansbegrippen geleerd konden worden. Het speldoel was zoveel mogelijk punten te verzamelen. Spelers konden punten verdienen door het juiste antwoord te geven op vragenkaarten. Er zaten Twistkaarten tussen om de boel een beetje op te schudden (Geef je verdiende punten aan de speler links van je) en een joker.
Het resultaat: de leerlingen wilden het spel graag spelen - dús graag wilden leren - en: vroegen of ze het nogmaals mochten spelen. En: de week later wisten zij antwoorden op vragen nog. Zelfs bij lastige vragen kwamen bij de tweede spelronde al verrassend veel antwoorden.
Door deze spelvorm veranderde de houding bij de leerlingen van lean back, naar lean forward. Er was iets voor ze te halen. Ze waren in hun beleving aan het spelen niet aan het leren. Omdat er over de antwoorden gediscussieerd werd, werd de leerstof ook nog eens besproken en de antwoorden op juistheid getoetst door de leerlingen zelf.
Meer weten over leren door middel van spel? Lees hier over ludodidactiek en het andere leerspel dat ik ontwikkelde: 60fps.
Naar aanleiding van Play-To-Gather® Dans heb ik het spelPlay-To-Gather® DenP (digitaal ontwerp en websites gemaakt. Dit spel is nog op voorraad. Heb je interesse, neem dan even contact op.
Verzamel zoveel mogelijk punten door de vragen goed te beantwoorden. Maar... behoud jij je punten wel allemaal?
In de doos is een lade met meer dan 80 vragen over begrippen en de spelregels
Gewoon spelen en heel voorzichtig hoeft het niet. Dit special karton kan tegen een stootje. Wel zo handig!
No Code Website Builder